Veiligheid in de bouw met augmented en virtual reality

Introductie

We een project starten waarmee we m.b.v. augmented en virtual reality veiligheid in bouw willen bevorderen. Hiervoor ontwikkelen we een augmented reality applicatie voor de Hololens 2; een mobiele applicatie voor iOS en Android; een browser VR module. Voor de project richten we ons op een aantal veiligheidsscenario’s. De scenario’s richten zich op werken op hoogte. De toepassingen kunnen ingezet worden in de klas, thuis en tijdens de bouwwerkzaamheden.


Uitdaging

De bouw is op zoek naar personeel op alle niveaus. De sector kampt met grote tekorten en het probleem dreigt alleen maar groter te worden doordat veel bouwers met pensioen gaan terwijl er een grote bouwopgave ligt. Er moeten 1 miljoen woningen bijkomen en Nederland wil alle bestaande woningbouw verduurzamen. De komende 5 jaar zijn er 60.000 nieuwe mensen nodig. Daarom is er extra aandacht nodig voor veiligheid. Zeker omdat de bouw tot de top 3 behoort van meest onveilige sectoren.


Oplossing

De augmented reality en virtual modules plaatsen informatie in context. Hierdoor herkennen de medewerkers onveilige situaties beter en verlaagd taalbarrières. Door het gebruik van schaalbare 3D modellen en content kan de applicatie gebruikt worden in verschillende omstandigheden. 


Bouwproject Eigen Hendrik in Den Haag

Leren in het leslokaal

In het leslokaal kunnen leerlingen / medewerkers het 3D Hologram van Eigen Hendrik bekijken en leren ze wat mogelijk gevaren zijn bij het uitvoeren van een klus. Daarnaast kunnen ze zelf gevaren toewijzen aan de klus en toetsen de docenten de kennis van de leerlingen. 

Op de bouwplaats kan de werkvoorbereider gevaren en veiligheidsmaatregelen plaatsen zodat de medewerker bewust gemaakt kan worden van de mogelijk gevaren. Een meekijkfunctie maakt het mogelijk om op afstand mee te kijken met de leerling / medewerker.

Leren en ondersteuning op de bouwplaats

 

Uitgangspunten

Met trainers en docenten bepalen we welke scenario er wordt uitgewerkt en hoe de applicatie er uit komt te zien. Zij bepalen de leerdoelen en of de applicatie de leerprestatie zijn verbeterd.

De gebruikers staat voor en tijdens van de ontwikkeling centraal. We houden er rekening mee dat de leerlingen en medewerkers visueel zijn ingesteld en de Nederlandse taal niet altijd machtig zijn. 

We ontwerpen met het projectteam en testen de applicatie met 2 leermeesters/ docenten en leerlingen. We plannen meerdere testsessies en na iedere testsessie zullen we verbeteringen doorvoeren.


 

Specificaties:

– Augmented reality applicatie 

– Augmented reality bril (hololens 2)

– Augmented reality app (iOS en Android)

– VR module gebaseerd op browser (Chrome)

– Toepasbaar in de klas, thuis en op de bouwplaats

– 3D modellen (BIM), animaties en beeldmateriaal

– Taal- en stemondersteuning


 

Project doelstellingen:

– De leerlingen gevaren beter herkennen

– De leerlingen betere leerprestaties laten zien

– Nieuwe medewerkers sneller ingezet kunnen worden

– Kosten tegen de baten opwegen